Sunday 30 August 2015

Kencing Manis? Gout? BAHAYA Gula !!! Bertukarlah ke STEVIA !!!

Anda suka MANIS ???

Tahukah anda akan bahaya MANIS GULA ???

Walaupun ramai yg sudah mengetahui gula tidak baik untuk kesihatan, kebanyakan orang tidak mengangggap gula itu berbahaya. Paling tidak, gula dianggap tidak seburuk lemak tepu, garam, atau kalori. Mungkin ini penyebab kesukaran utk mengurangkan penggunaan gula. Disebalik manisnya gula, sebenarnya terkandung bahaya yang tidak boleh dianggap remeh.

Gula bukan sahaja menyebabkan obesiti/kegemukan, ia juga boleh merosakkan jantung dan merupakan nutrisi yang baik bagi sel kanser untuk berkembang. Banyak lagi kesan buruk akibat penggunaan gula berlebihan ini.







 
GULA & KENCING MANIS

4 Jenis Kencing Manis 

Apa 4 Jenis Kencing Manis yang perlu kita tahu?

Terdapat empat jenis Kencing Manis @ Diabetes Mellitus iaitu:
1. Kencing Manis Jenis 1
2. Kencing Manis Jenis 2
3. Kencing Manis Semasa Hamil
4. Kencing Manis Genetik dan Lain-lain

1. Apa itu Kencing Manis Jenis 1?

Kencing Manis Jenis 1 juga dikenali sebagai Diabetes Mellitus Type 2 . Dahulu ia dikenali sebagai Insulin Dependent Diabetes Mellitus.
Kencing Manis Jenis 1 adalah berpunca daripada kegagalan penghasilan Insulin oleh Kelenjar Pankreas.
Biasanya, penghidap diabetes jenis pertama mula mendapat simptom penyakit semasa kanak-kanak atau remaja.
Disebabkan oleh kegagalan penghasilan insulin semulajadi oleh badan, pesakit memerlukan suntikan insulin dari luar untuk pengawalan tahap glukosa darah.
Diabetes Type 1 ini biasanya tidak berpunca daripada pemakanan atau kegemukan. Ia dikatakan berpunca daripada penyakit autoimmune di mana sistem imun badan pesakit menyerang tisu-tisu dan organ badannya sendiri.

2. Apa itu Kencing Manis Jenis 2?

Kencing Manis Jenis 2 boleh disebabkan oleh:
1. Kerintangan insulin (insulin Resistance) iaitu penurunan sensitiviti tisu badan terhadap hormon insulin
2. Penghasilan insulin yang berkurangan. Oleh kerana masih mempunyai sedikit insulin dari pankreas yang dirembeskan, Kencing Manis Jenis 2 masih boleh dikawal secara pemantauan pangambilan makanan, pengurangan berat badan, bersenam, dan pengambilan ubat secara tablet atau pun suntikan Insulin.
Kencing Manis Jenis 2 sangat berkait rapat dengan beberapa faktor seperti:
  • Peningkatan Obesiti atau Kegemukan.
  • Kurang aktiviti fizikal.
  • Pemakanan yang tidak seimbang iaitu pengambilan gula secara berlebihan
  • Merokok

3. Kencing Manis Semasa  Hamil

Kencing Manis Ketika Hamil juga dikenali sebagai Gestational Diabetes Mellitus, iaitu Kencing Manis yang berlaku hanya ketika hamil. Ia berkait rapat dengan ibu mengandung yang kuat makan, gemuk dan mempunyai keturunan kencing manis dalam keluarga.
Ketika mengandung, diabetes ketika hamil ini memerlukan rawatan insulin bagi menurunkan paras gula dalam darah agar tidak memberi kesan sampingan kepada bayi dalam kandungan.
Kebanyakan wanita hamil ini iaitu 90 – 95% akan kembali sembuh. Namun sebahagian kecil iaitu 5-10% akan mengidap Kencing Manis Jenis 2.
Ibu hamil yang mengalami diabetes ketika hamil juga mempunyai risiko 20 -50% mengidap Kencing manis dalam tempoh 5 – 10 tahun.

4. Kencing Manis Bentuk Lain

Terdapat juga kencing manis yang disebabkan oleh faktor genetik atau punca kedua seperti pembedahan, kurang zat makanan, jangkitan dan penyakit lain. Hanya 1 – 5% daripada semua penyakit Kencing Manis yang dikenal pasti.

Tanda AWAL & Tanda KOMPLIKASI Kencing Manis

Apa Tanda-Tanda Kencing Manis?

Di bawah ini adalah gejala kencing manis yang kerap dialami oleh pesakit. Mengikut pengalaman saya, aduan simptom di bawah adalah kerap di kalangan pesakit Kencing Manis.
  • Kerap Kencing Siang Dan Malam (Polyuria)
  • Rasa haus atau dahaga sangat (Polydipsia)
  • Kuat Makan tapi cepat lapar (Polyphagia)
  • Terasa Letih yang teruk dan kurang tenaga
  • Berat badan yang turun mendadak
Kadang kala, pengidap kencing manis tidak menunjukkan sebarang tanda atau gejala.
Ada juga pesakit yang datang dengan simptom atau tanda komplikasi Kencing Manis seperti:
  • Penglihatan semakin kabur. Disebabkan oleh Retinopathy
  • Rasa kebas pada tangan dan kaki . Disebabkan oleh Neuropathy
  • Luka yang terlalu lama dan tidak sembuh
  • Jangkitan kulit seperti seperti jangkitan kulat atau bakteria
Ini adalah antara gejala Kencing Manis yang selalu saya temui sepanjang bertugas sebagai seorang doktor perubatan di Kesihatan Awam - Dr.Norbayah
Ps: Gula sihat yang sesuai untuk pesakit Kencing Manis adalah Gula Tanpa Kalori.

(Sumber: MyHealth, CPG DM, NHMS 2011; steviamalaysia.com)




















 

 





















 

 



Sedih tak boleh bermanis-manisan lagi ??? Alahhh... jgn sedih, jgn risau... STEVIA kan ada...


APA ITU STEVIA ???

Stevia merupakan sejenis daun pemanis semulajadi yang mengandungi 300 kali lebih manis dari gula biasa dan bebas kalori. Pokok Stevia berasal dari Paraguay, Amerika Latin.

Kini pokok Stevia jua mula di tanam di Malaysia seperti di Rembau Negeri Sembilan dan Rompin Pahang. Nilai komersial pokok gula ini di Malaysia mendapat sambutan yang amat positif daripada kerajaan dan masyarakat terutama sekitar Lembah Kelang. Hasil kajian dan penyelidikan daripada Global Agriculture Herbs Consultant menunjukkan wilayah pantai timur Malaysia seperti Pahang, Terengganu, Kelantan mempunyai nilai permintaan Stevia @ produk yang mengunakan ekstrak Stevia yang tertinggi bagi menggantikan gula dalam pemakanan/minuman manis mereka pada masa kini dan masa depan. Nilai positif ini berasaskan budaya masyarakat Malaysia yang sangat menggemari gula/manis dalam setiap makanan dan minuman mereka amnya. Di Paraguay, Amerika Latin, pokok Stevia ditanam secara besar-besaran bertujuan untuk dieksport ke negara-negara yang menggunakan Stevia sebagai bahan pemanis harian di dalam makanan dan minuman mereka seperti Negara Jepun, China dan Negara-negara lain yang mengamalkan hidup sihat dengan hanya menggunakan Stevia sebagai pemanis.

Gula adalah pemanis yang diperlukan oleh setiap manusia. tetapi kesan dan keburukannya juga amat banyak jika kadar pengambilannya melebihi dari sepatutnya. Ini kerana gula memiliki kandungan KALORI yang amat tinggi.

Tetapi ia berlainan dengan STEVIA iaitu sejenis daun yang memiliki kemanisan semulajadi sebanyak 300 KALI GANDA dan kadar kalorinya adalah sifar.

Dan ia adalah satu-satunya Alternatif yang semestinya diperlukan oleh semua Rakyat malaysia kerana STEVIA dapat membantu dan merawat pengaliran darah yang bermasalah dalam
badan kita.









Jadi jangan takut dengan pemanis makanan/minuman jika ia adalah pemanis semulajadi !!!
Ye, semestinya STEVIA !!!























Bagaimanakah cara menggunakan Stevia kami ???

# 1 Titis Royal Sweetener Stevia bersamaan dengan kemanisan 3 sudu teh gula pasir/gula putih
# Pemanis Stevia ini boleh digunakan dalam semua jenis minuman dan masakan mengikut citarasa masing-masing. Stevia adalah sangat stabil pada suhu tinggi.
# Pengguna stevia dinasihatkan menggantikan 100% penggunaan gula tebu biasa dengan Royal Sweetener Stevia kami ini untuk mendapatkan hasil yang terbaik.
# Amalkan setiap hari sekurang-kurangnya 1 liter air masak atau air mineral atau boleh dibancuh bersama teh, kopi dan sebagainya
# Titiskan gula stevia ini mengikut citarasa anda.
# 1 botol Royal Sweetener Stevia ini boleh mencapai 200-300 titis.






 TESTIMONI STEVIA RCC

 










































Nak ber DETOX dengan STEVIA ???

Jom kita sama-sama sihat !!!




Berminat utk dapatkan Stevia ???

Hubungi saya melalui Whatsapp 013-984 0585

Harga sebotol 10ml = RM 50  

Pos RM6 sm ; RM10 ss

COD Aeon mall Kulaijaya, Airport Senai, Tmn Sri Skudai, dan UTM JB

No comments:

Post a Comment